ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ Π. Ε. ΦΛΩΡΙΝΑΣ                Μελίτη, 5 Ιουνίου 2003

8/Θ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΕΛΙΤΗΣ

     ΜΕΛΙΤΗ 53071 ΤΗΛ. 2385037250                                                             

  

«Ανακοίνωση αποτελεσμάτων έρευνας από το Πρόγραμμα της Αγωγής Υγείας «Ενίσχυση της αυτοεκτίμησης  του μαθητή» που εφαρμόστηκε στην Έκτη (ΣΤ΄) τάξη του Δημοτικού Σχολείου Μελίτης το  2002/03»

Στο Δημοτικό Σχολείο Μελίτης το τρέχον σχολικό έτος 2002/03, εφαρμόστηκε στην ΣΤ΄ τάξη πρόγραμμα Αγωγής Υγείας με θέμα :

«Ενίσχυση της αυτοεκτίμησης του μαθητή» από το διευθυντή του σχολείου Μιχάλη Μυλωνά σε συνεργασία με τους υπεύθυνους του  Κέντρου Πρόληψης Κατά των Ναρκωτικών «ΟΚΑΝΑ» Φλώρινας και τον υπεύθυνο Αγωγής Υγείας της Δ/νσης Π.Ε. Φλώρινας.

     Η τάξη αυτή επιλέχτηκε μετά από πρόταση του Συλλόγου  Διδασκόντων του σχολείου, έχει 11 μαθητές (5 αγόρια και 6 κορίτσια)  και τα μαθήματα άρχισαν στις 22-11-2002 με προγραμματισμένη ώρα στο Ωρολόγιο Πρόγραμμα του σχολείου (κάθε Παρασκευή την 3η ώρα). Η επιλογή των θεμάτων γινότανε από την κοινωνιολόγο του «ΟΚΑΝΑ» κ. Βίκυ Ζιώγα, από τα περιεχόμενα του βιβλίου  «Δεξιότητες για παιδιά του Δημοτικού» το οποίο υπάρχει στο σχολείο και είναι προσφορά του «ΟΚΑΝΑ» Φλώρινας. (Είναι ένα μοναδικό επιστημονικό εργαλείο με τεκμηριωμένες οδηγίες γι αυτόν που θα το διδάξει). Το μόνο δυσάρεστο γεγονός ήταν ότι αυτή η προσπάθεια δε στηρίχτηκε οικονομικά από κανένα φορέα και ό,τι έγινε επιβάρυνε το σχολείο.

     Από τα πρώτα μαθήματα φάνηκε το δύσκολο κλίμα και οι προσωπικές σχέσεις μεταξύ των μαθητών που επικρατούσαν στην τάξη παρόλη τη διαφορετικότητα του μαθήματος. Τίποτα όμως δεν είναι μόνιμο και όλα μπορούν να αλλάξουν, όταν ο εκπαιδευτικός που διαπιστώσει ένα παρόμοιο πρόβλημα στην τάξη του θέλει και έχει τη  διάθεση να προσφέρει ουσιαστική βοήθεια στις ανυπεράσπιστες ευαισθησίες και απερισκεψίες των μαθητών του. Έτσι, πριν από τις διακοπές των Χριστουγέννων οι μαθητές άλλαξαν τη μεταξύ τους συμπεριφορά, έγιναν ευγενικοί με όλους, πρόθυμοι να βοηθήσουν τους άλλους, έδειχναν το σεβασμό τους ο ένας στον άλλον και το μάθημα της Αγωγής Υγείας τους έγινε το πλέον αγαπητό. Σίγουρα μεγάλο ρόλο στην όλη αλλαγή των παιδιών έπαιξε και η τακτική συνεργασία με τους γονείς των παιδιών και το δάσκαλο της τάξης κ. Λ. Κωτόπουλο.

  Όλη αυτή η αλλαγή που έγινε  δε σημαίνει ότι θα είναι διαρκής και εξασφαλισμένη στο μέλλον. Τις επικίνδυνες προκλήσεις θα τις βρίσκουν πάντα απέναντί τους και έως ότου διαμορφώσουν πλήρως την προσωπικότητά τους θα χρειάζονται στήριξη και συμπαράσταση από εκπαιδευτικούς και γονείς.

Τα μαθήματα  έγιναν με την παρακάτω σειρά και οι κυριότερες απαντήσεις και σκέψεις των μαθητών  ήταν:

1ο «Μοναδικότητα». Το πλέον εντυπωσιακό μάθημα όπου οι μαθητές μίλησαν, ζωγράφισαν, σκέφτηκαν, προβληματίστηκαν, περιέγραψαν τον εαυτό τους και κυρίως ικανοποιήθηκαν που είναι μοναδικοί στον  κόσμο.

2ο «Μεγαλώνω και αλλάζω 

3ο και 4ο «Οι άνθρωποι που αγαπώ - Η οικογένειά μου και άλλοι». Εδώ οι μαθητές διαπίστωσαν με χαρά ότι δεν είναι μόνοι στη ζωή, έχουν πολλούς άλλους γύρω τους που τους αγαπούν και μπορούν να στηριχθούν πάνω τους σε μια δύσκολη στιγμή όπως σε γονείς, φίλους, συγγενείς, εκπαιδευτικούς και πνευματικούς της εκκλησίας.

5ο «Συνυπάρχω με τους άλλους, δημιουργώ, διαλύω, διατηρώ σχέσεις». Εδώ διαπίστωσαν ποιοι είναι οι πραγματικοί τους φίλοι και γιατί.

6ο «Οι άνθρωποι που με βοηθούν». Οι μισοί απάντησαν οι γονείς και οι άλλοι μισοί κάποιο/α φίλο/η, πράγμα που δηλώνει πως από αυτήν την ηλικία τα παιδιά έχουν ήδη ανεξαρτητοποιηθεί από τους γονείς γι αυτό και εύκολα μπορούν να παρασυρθούν.

7ο «Ενδιαφέρομαι για τους άλλους – Άνθρωποι που χρειάζονται ιδιαίτερη βοήθεια». Ευαισθητοποιήθηκαν για τις ευπαθείς ομάδες συνανθρώπων μας και δήλωσαν προθυμία για αυτόνομη βοήθεια.

8ο  «Αναγνωρίζοντας και εκφράζοντας συναισθήματα»

9ο «Αντιμετώπιση έντονων συναισθημάτων» Έμαθαν πως πρέπει να εκφράζονται και να μιλούν σε γονείς ή φίλους για οτιδήποτε σοβαρό τους συμβαίνει. Να μην τα κρατούν μέσα τους.

10ο «Επίλυση διαφωνιών με ηρεμία» Το θέμα αυτό άγγιξε ιδιαίτερα τα παιδιά γιατί συχνά διαφωνούν μεταξύ τους και μένουν για μεγάλο διάστημα παρεξηγημένοι ή διακόπτουν τη φιλία τους. Φάνηκε πως όλους τους ενοχλεί περισσότερο η αδιαφορία του άλλου για τα συναισθήματά τους και τελικά όλα απάντησαν πως η λύση είναι να έχουν το θάρρος να συζητήσουν και όχι να αδιαφορήσουν για την παρεξήγηση που προέκυψε, να αποδεχτούν το δίκαιο, το σωστό, να ζητήσουν συγνώμη, ούτως ώστε να κερδίσουν ο ένας την εκτίμηση του άλλου.

11ο «Και οι άλλοι άνθρωποι έχουν συναισθήματα» Δεν πρέπει μόνο να ζητούμε και να παίρνουμε χαρά από τους άλλους,  αλλά και να τους δίνουμε.

12ο «Απώλεια και θλίψη» Η οποιαδήποτε απώλεια, αν δεν αντικαθίσταται, να εκφραστεί σε φίλους για συμπαράσταση ώστε να παρηγορηθεί και σιγά - σιγά να ξεχαστεί.

13ο «Μαθαίνω να ακούω σωστά»

14ο «Μαθαίνω και επικοινωνώ σωστά» Άρεσε το μάθημα γιατί διαπίστωσαν πως εκτός από το σωστό και ακριβή λόγο επικοινωνούμε με τους άλλους και με την έκφραση του προσώπου και τις κινήσεις του σώματός μας.

15ο «Μαθαίνω να διαπραγματεύομαι»  

16ο «Βρίσκομαι σε ετοιμότητα – αποφασιστικότητα»

17ο «Τα λάθη επιτρέπονται»  Παρόλη τη στενοχώρια μας όταν κάνουμε κάποιο λάθος, πρέπει πρώτα να το σκεφτούμε και πάντα να ξαναπροσπαθούμε να το διορθώσουμε γιατί σίγουρα θα το καταφέρουμε και θα ικανοποιηθούμε.

18ο «Εισαγωγή στον κριτικό τρόπο σκέψης και τη λήψη αποφάσεων»

19ο «Ερωτηματολόγιο Διατροφής» Με πρωτοβουλία του δασκάλου της τάξης κ. Λ. Κωτόπουλου οι μαθητές πραγματοποίησαν έρευνα σε όλες τις τάξεις του σχολείου για το τι τρώνε στο σπίτι οι μαθητές για πρωινό, πόσα χρήματα παίρνουν μαζί τους στο σχολείο, τι αγοράζουν από το κυλικείο και όσοι συνεχίζουν στο Ολοήμερο τι τρώνε. Η έρευνα αυτή έχει μεγάλη αξία γιατί προέκυψαν χρήσιμα συμπεράσματα τα οποία ανακοινώθηκαν.

20ο «Διακινδυνεύω»

Μαζί με το τελευταίο αυτό μάθημα, 30 Μαΐου 2003 απάντησαν γραπτώς οι μαθητές στις εξής ερωτήσεις :

Α. Είστε ικανοποιημένοι από το μάθημα  της Αγωγής Υγείας;

·        Πολύ: 10                 Λίγο: 1                 Καθόλου: 0

Β. Τι σας άρεσε;

·        Έμαθα πως να αντιμετωπίζω τα προβλήματα στη ζωή

·        Πώς να επικοινωνώ με τους άλλους  

·        Ο τρόπος διεξαγωγής του μαθήματος

Γ. Σε τι σας ωφέλησε;

·        Να προφυλάγομαι

·        Να παίρνω σωστές αποφάσεις

·        Πράγματα που θα μου χρειαστούν αργότερα, συμπεριφορά

Δ. Θα θέλατε να συνεχίσετε το ίδιο μάθημα στο Γυμνάσιο;

·        Ναι : 10                        Όχι : 1

 

 Ο Διευθυντής του Σχολείου

 

Μ. Μυλωνάς